Julsemestern

OJ va längesedan det var vi uppdaterade våra bloggar! Skall försöka bättra oss! Här kommer lite bilder ifrån semestern som Camilla, Fredrik och Molly var på över jul!

Lite nervösa över Mollys reaktion på en flygresa åkte vi mot landvetter flygplats några dagar innan julafton.

Vi hade stigit upp vid 5 tiden på morgonen (natten?) så M var liet halvapatisk... Fredriks föräldrar körde oss till flygplatsen (tack!)

Efter frukost på ett café och den obligatoriska taxfreeshoppingen så skulle vi så gå på planet.. Vi satte oss i våra säten och...Molly stendäckade! Redan innan vi lyft! Sen sov hon någon timma...lekte..åt..sov igen...lekte..åt..sov..osv. Flygresan skulle ha tagit ca 5 timmar...men eftersom att det var STORM så var det lite skumpigt att flyga....mamma Camilla upplevde för första gången på riktigt denna rädsla man känner som mamma.. Så trots Mollys strålande humör satt mamma Camilla mest paniskt fastbältad med M fastspännd på magen ;) Vi var tvungna att mellanlanda i Faro/Portugal för att fylla på bränsle till planet för att klara hela flygningen ner..pga stormen och kraftig motvind tog bränslet slut. Men efter 6h flygtid så kunde vi äntligen landa på Gran Canaria!

Framme på Gran Canarias flygplats. I väntan på bagaget...

När vi fått vårt bagage så väntade transferbussen  äkta charteranda :) Jag som oroat mig för att vi valt ett resmål som låg ca 40 mins bussresa ifrån flygplatsen...tänkte att M inte skulle orka med det efter 6h flygresa..men hon somnade i bärselen på flygplatsen och sov sedan hela trensferresan till hotellet :)

Väl framme var det mulet..men ändå ca 23 grader. Otroligt skönt att slippa kalla Sverige med snö..

Försökte oss på en promenad när vi installerat oss på vårt rum...men Gran Canarias styrka är inte gångvägar kan man säga. Vårt resmål Playa Del Cura var väldigt fint..men vi insåg snabbt att vi behövde hyrbil i princip alla dagar för att inte vara så låsta.

Älskade Molly i sin sulky vi hyrt via hotellet. Vi tog ett så kallat babypaket där det ingick sulky, barnmatstol och spjälsäng.

Dagen efter vi kom ner togs första doppet i hotellets pooler. Sen badades det mkt :) Men Molly var inte helt nöjd.. Hemma går hon på babysim i 37 gradigt vatten...här var det kanske 20-25 gr i poolen..så lite skeptisk såg hon först ut...

Men sen simmades det på bra! Här i sina nya armpuffar som hon fick i julklapp av mamma och pappa.

Även Sunblockdräkten med tillhörande keps med solskydd 50+ var en julklapp som var införskaffad inför resan!

Simma simma simma! :)

Efter badet var det skönt att gosa in sig i sin nya badrock som M fått av sin farmor och farfar!

Många bilutflykter blev det under veckan! Vi hann i princip åka runt hela ön..och tvärs över den! Men det är en ganska stor ö..så kommer vi hit igen finns det fortfarande mkt kvar att se!

Vi blev överraskade över naturen på Gran Canaria! Fredrik hade aldrig tidigare varit på ön..och Camilla har varit här 2 gånger tidigare när hon var väldigt liten..men då var det bara sandstränderna som gällde..

Här kommer bilder ifrån en bilutflykt som gick rakt innåt ån..upp i bergen..och brant var det......!!!

Häftiga bergskedjor

Överraskande nog växte här inte bara palmer..utan mkt barrträd..

Här har vi stannat på en rastplats för att sträcka på benen. FAr och dotter njuter av utsikten.. Men Molly undrar mest vad hennes pappa håller på med..................... Bra att lära ut Fredrik! :P

På rastplatsen fanns en övergiven ej färdigbyggd byggnad... Fredrik sken genast upp och menade på att "här har vi nästa renoveringsobjekt!!" (för er som inte följer familjen Antonsson så har vi de 2-3 senaste åren ägnat mer eller mindre varje helg till att riva en sommarstuga och uppföra en ny)

Vår snyggiga hyrbil (som vi sedan fick en hel del problem med..men först när vi kom hem till Sverige..mer om det sen..)

Det knäpptes en hel del kort inifrån bilen..men det är svårt att återspegla hur häftiga bergen egentligen var!
Vi var stundtals mållösa.

Bäst att stretcha lite så man inte benen somnar när man åker så långt! :)

Pappa Fredrik fick köra... Vägarna var nämligen liiiite för smala..lite för branta och liiite för kurviga för att mamma Camilla skulle våga köra....

Efter några timmars körning var vi på öns mitt/topp... Det började bli lite panik att hitta nått bra rastställe då Molly tröttnat på bilen för länge sedan.. Hör uppe var det inte direkt tätt mellan byarna...och det vi hittade så väldigt sunkigt ut....men så uppenbarade sig en liten pitoresk by...vi sladdade ner på en oskyltad gata och hamnade i en by mer eller mindre utan turister... Hit åkte lokalbefolkningen som helgutflykt.

Hittade en söt liten taverna..och ut kom en servitör...pappan i familjen av ett familjeföretag..som knappt kunnde engelska..och inte fanns det nån meny heller...vi kunnde av hans knackiga engelska förstå att han var menyn. Vad som fanns på den berodde på vad de lyckats få med sig just den dagen ifrån marknaden.. Vi förstod tillslut att han hade kanin,fläsk och fisk på menyn... Eftersom Camilla såg Stampe framför sig så sa hon snabbt fisk :) Lyckades även beställa in sallad till förätt och Camilla fick vin :) Fredrik körde ju så han fick nöja sig med cola :P

Detta ställe visade sig vara en riktig 10 poängare! Helt klart ett utav de ögonblick som satt mest spår i minnet ifrån semestern! Det var allt..stämmningen..utsikten..folket...maten... Skall ni åka till Gran Canaria och hyra bil så fråga oss om ni vill veta hur man hittar hit!

Utsikt ifrån terassen där vi åt.

Enda negativa var kanske att försöka få i Molly hennes mat.. Hon va vrålhungrig...men jag tror de missuppfattade det där med att micra maten i 30 sekunder lite lätt.... Den bubblade när den kom till bordet.. Försök säga till en vrålhungrig 10 månaders att vänta med att äta tills det svalnat.........

För en som inte gillar fisk kanske detta inte är nått att rekommendera..men detta var verkligen en helt nyfångad fisk som var helt nygrillad och smakade himmelskt.. Har dock ej lyckats lista ut var det var för fisk..eller vad det goda knapriga bruna uppepå fisken var... Det godaste vi åt på "El Labrador" har vi dock ej kort på..det var efterätten.... OH my good vilken god tiramisu! Vi fattar fortfarande inte hur de lyckats få den så...god..den var fantastisk..bästa efterätten ever!

Utsikt över bergen från vår lilla bergsby..

Stosade omkring lite i byn innan det var dags för bilen igen..

Vi slutade snabbt att klaga på vår sluttande tomt hemma i Billdal när vi såg hur de har det här.... Bilden är tagen rakt uppifrån...........

Far och dotter framför en färgstark bouganvilla

Tillbaka på hotellet! Vi bodde på Riviera Marina Hotell... Rekommenderas för barnfamiljer! Åker man utan barn så tar man istället in på grannhotellet Sunprime!

Utsikt från vår balkong.. Värre kan man ha det! :) Vädret var fortfarande inte helt lysande..men 23 grader är rätt OK vid jul ändå! Och under veckan hade vi kanske 2 st mulna dagar....sedan sken solen konstant och det var uppåt 30 grader!

Även detta var utsikten från vår balkong..fast åt ett annat håll :) Tråkigt va? :)

En dag begav vi oss till en djurpark..

Palmitos Park. Helt klart värt ett besök! Mestadels fåglar. Vi har typ kort på 250 st olika djur..men jag väljer att bara visa några utav dessa :)

En Emu lurade iväg oss ifrån barnvagnen....... Och tur var det att vi just då tog upp Molly för att titta va de höll på med...för..

Dom lömska fåglarna lurade iväg oss med flit! För att sedan kuta fram till sulkyn och picka på den! :P

Vi besökte parkens papegojshow. Här är det ej gojja som åker rullskridskor.

Var inne i ett orkidehus..

Tog glasspause..... Det var här Mollys föräldrar (inga namn nämnda) insåg att de glömt hennes vällingflaska på hotellet.........ex antal mil ifrån parken........... Behöver jag nämna att panik utbröt? Iaf om man känner vår dotter och vet att hon vid denna tidpunkt inte åt mat utan bara just välling........

Vi skulle ha sett dessa vackra rovfåglar uppträda högt uppe i bergen...men eftersom det just då var matpanik så missade vi showen :( MEN....vi tog oss ner till en resturang...värmde en hel burk barnmat...och hon åt upp HELA.. Detta hade aldrig tidigare hänt... Hon kanske hade ätit några matskedar puré innan..men det var precis som att hon förstod..att detta var vad som erbjöds...ät eller.......ptja...var hungrig? Så hon åt..och åt..och vips så var burken slut! Så vi kunnde fortsätta vår dag på djurparken! :) Duktiga flickan!

En promenad i kaktusdalen..

Tittade på ex antal skumma fåglar...

Tittade på krokodiler..

Var inne i ett fjärilshus...

Besökte ett akvarium...

Just denna fisken kallade Molly för mamma...... Hmmmmm................

En och annan reptil såg vi också...

Och apor, kängrur mm mm mm...men jag orkar inte ladda upp typ 500 djurbilder :)

Sen var Molly ganska trött...men lycklig! Det var spännande att titta på djur :)

Mkt bilåkande blev det...så vi hann inte bli så bruna..men lika bra var väl det.. Molly hade knappast nöjt sig med att vara stilla vid poolen...och solen är ju rätt så skadlig för dessa små...så vi körde! :)

Här är bilder ifrån en annan dagsutflykt..

Det var som sagt oväder när vi flög ner...det fick även Canarianerna känna av...för det blåste och regnade rätt kraftigt....detta var bara ett utav alla ras vi såg när vi körde......... Tur att man inte kom körande just då :/

Även på denna vägsträcka...öns norra del..tror jag att det blir..var miljöerna helt häpnandsväckande...

Utkiksplatsen vid Anden Verde, som jag tror översätts Den gröna väggen eller liknande... Grönklädda klippor som stupade rätt ner i havet.. Här såg man även över till grannön Teneriffa och vulkantoppen Teide.. (se nästa bild)

Molly var verkligen helt till sig av allt nytt som fanns att titta på :)

På vägen läste hon Gran Canaria Topp 10 utflyktsmål för att hålla mamma och pappa informerade om vad som fanns att titta på ;)

Denna biltur ledde oss till en liten fiskeby där det var dags för lunch!

Fisk igen... Men vad skall man annars äta när man besöker en fiskeby? Denna gången provade vi filé för stt slippa huvud och ben..men det var mindre lyckat...filé verkar man bara servera bebisar här ;) De tittade lite konstigt på oss när de insåg att de skulle va tvugna att filéa fisken åt oss :P

Denna dag bjöd på underbart väder..och här skulle vi haft badkläderna med oss........

Barnstolar hör inte till vanligheterna om man kommer lite utanför turiststränderna..... Men Molly gillade att sitta i "vanlig" stol :)

Vi hittade en lite alternativ julgran.....

Enda bilden vi har ifrån Las Palmas.... Det var vårt första utflyktsmål... Den 25:e December.. Inte så lyckat eftersom man firar jul här på juldagen..alltså den 25:e... ALLT var stängt.. Dessutom lyckades vi bli antastade av en knarkarkärring som vägrade låta oss vara ifred..trodde hon skulle ta sig in i bilen när vi fick rivstarta där ifrån.. Fick ingen bra bild av Las Palmas..smutsigt...trångt..

Tillbaka på hotellet igen hade vi bra utsikt över alla hurtiga semesterfirare som gympade vattengympa med Kenneth... Bara så charter!! :P

Medans de var så hurtiga i det vackra vädret njöt vi av sikallt vitt vin och ostbricka när Molly sov middag :)

För nu var det HETT och riktigt fint väder! :)

Äntligen lite välförtjänt vila...och Fredrik fick ÄNTLIGEN ta en efterlängtad kall öl vid polen.. Blev ju inte så mkt kalla öl på dagarna för honom eftersom han körde ;P

Molly passade på att sno mammas solstol när hon fotade :)

Så här såg vår reception ut.. Vi var mkt nörjda med hotellet..

Vi har så ofantligt mkt mer semesterbilder...men nu orkar jag inte blogga mer idag! Så nu har ni fått se lite ifrån vår julresa. Det var toppen! Varför fira jul hemma med stress och flottig mat när man kan njuta av solen? :)

Här väntar vi på bussen mot flyget hem! På återseende! :)